Seriálový svět peněz
Lováky, soldy, floky, marylovky, blechy, mergle, love, doláče, máry, mamony, outratníky, rejdováky, rozkoše, brkály, chechtouny, džináry, fiňáry, fenyky, šmuky, dajty, plechy, klepáče, lažany, čmrdle, čmrdlíky, tiplipti, tititi, mós, písek, rejže, oves, oběživo, lupeno, lupení, many, mony, rodiče, babizny, babky, děnky, šišáky, prašulky, prašule, šušně, fuky, ňaky, cvoky, voka, voči, lováče, finance, piastry, peňáze, balík, boby, škvarky, fizule, typle, škvára, sorta, vejvar, šila, chechtáky, prachy, mařeny… a bez Šmírbuchu češtiny prostě a jednoduše peníze.
Tak přesně o těch bude v dnešním článku řeč. Pokud vás tedy zajímá, kolik takový seriál stojí, jak si na něj televize vydělává, kam ty peníze jdou, jaké platy mají ty největší hvězdy a – tohle platí obzvlášť pro Chirurgy – co se v důsledku čachrů s rozpočtem může stát, čtěte směle dál.
Většina televizních stanic na světě – a Amerika není výjimkou – jsou stanice komerční. Na své fungování si vydělávají prodejem reklamy (o níž již brzy vyjde samostatný článek) a sháněním sponzorů. Aby z reklamy mohly stanice pořádně rýžovat peníze, musí mít jejich pořady zákonitě vysokou sledovanost. To je ale v poslední době stále větší problém, především kvůli neuvěřitelně přebujelé nabídce.
Doby, kdy se na finále seriálu M*A*S*H (o sledovanosti bude rovněž publikován samostatný článek) dívalo přes 100 miliónů diváků, jsou dávno pryč. Hlavní vysílací stanice se dnes musí rvát o každého člověka, takže pokud se na nějaký jejich pořad dívá třeba jen desetina toho počtu, mohou si gratulovat. Kam se všichni ti lidé poděli? Rozprostřeli se a koukají na něco jiného.
Nabídka stanic byla kdysi omezena počtem vysílacích kanálů, jenže to se změnilo s příchodem kabelové (případně satelitní) televize. V Americe dnes díky ní máte na výběr z desítek až stovek kanálů od těch seriózních jako HBO nebo Showtime, přes ty méně zajímavé jako jsou kanály kuchařské, bulvární, reklamní apod., až po hrůzy typu kanálu pro psy. Největší odliv diváků z hlavních vysílacích stanic byl v posledních letech směrem k pořadům z produkce HBO a Showtime a podobných stanic, které nejsou tolik zatíženy cenzurou, a také směrem k reality TV typu Real Housewives a Jersey Shore.
Zmiňovalo se tu, že zisky z reklam se odvíjí od sledovanosti, a ačkoliv je to pravda, potřebuje tohle prohlášení upřesnit. Nejedná se totiž o sledovanost celkovou, nýbřž o sledovanost v cílové skupině diváků ve věku mezi 18 až 49 lety – tedy diváků, kteří se nejpravděpodobněji nechají zlákat reklamou a půjdou si něco koupit. A i tak není řeč o všech stanicích, ale jen o těch komerčních a hrstce kabelových. Většina kabelovek, třebaže možná nějaké ty reklamy také uvádí, získává peníze především z předplatného. Proto se mohou spokojit i s mnohem nižší sledovaností – zatímco 2–3 milióny diváků by u hlavní vysílací stanice byly nesmírný propadák, u kabelovky jde o pořádný úspěch.
Zatím jsme se bavili jen o stanicích. Jak to ale vypadá s financováním jednotlivých pořadů? U většiny seriálů funguje tzv. deficitní financování: Produkční studio jim pokrývá náklady na výrobu a vysílací stanice jim platí licenci, aby seriál mohl být uváděn na obrazovkách. Ačkoliv během vysílání většiny seriálů neplyne stanicím žádný zisk (a na těch, co se dožijí jedné či dvou sérií, řekněme si to otevřeně, rovnou prodělávají), vlastnictví licence jim hodně pomáhá později, obzvlášť pokud se z nějakého seriálu stane hit. Jelikož jim pořady patří, mohou si slušně vydělat na prodeji DVD a Blu-ray nosičů, všemožných suvenýrů a především pak na syndikaci.
Slovo syndikace možná vypadá děsivě, jde ale o veskrze pozitivní věc. Pokud se ze seriálu stane hit a tvůrcům se podaří natočit sto a více dílů, vysílací stanice začnou práva na jeho vysílání odprodávat svým dceřiným a mateřským stanicím (snad všechny stanice v Americe jsou majetkem nějaké megakorporace) a také stanicím cizím – začnou ho syndikovat. Před nedávnem se do novin dostala zpráva o odprodeji vysílacích práv ke všem (zatím dokončeným) čtyřiadvaceti sériím Simpsonových za neuvěřitelných tři čtvrtě miliardy dolarů. Tyhle peníze nešly do kapes tvůrcům ani produkčnímu studiu, ale vysílací stanici.
———————
Tolik k všeobecnému pozadí, pojďme se teď podívat, kolik že takové seriály a jiné televizní pořady ve skutečnosti stojí. Studia v těchto věcech s oblibou mlčí a údaje o svých financích do světa většinou příliš neroztrubují. Výjimku dělají v případě, kdy do nějakého seriálu – nebo třeba jen premiérového dílu – napumpují nevídané množství peněz. Tenhdy ale spoléhají na to, že ona závratná suma zapůsobí jako reklama a k obrazovkám v čase vysílání přiláká diváky. Všeobecně jsou ale ceny různých pořadů známy:
Jedněmi z nejlacinějších pořadů zpravidla bývají reality show. Pokud nejde výslovně o hit a z herců (ano, v reality šou se hraje) se nestanou hvězdy, může se jejich cena pohybovat třeba i jen kolem $50 000 za díl.
Zábavní pořady, jakými jsou soutěže a kvízy, mohou vyjít na cokoliv od $55 000 do $700 000. Třeba takové The Price Is Right vyjde na pořádný balík, a to jednak kvůli cenám, které se v téhle soutěži rozdávají, ale především kvůli licenci – pořad se vysílá již od roku 1956.
Sitcomy a komedie stojí většinou tak milión dva. Připlácí se tu samozřejmě za herce, studio, kulisy, marketing a další položky.
Dramata, která mívají dvojnásobnou stopáž, na počátku vysílání vyjdou studio tak na $2-3 milióny. Za každý vizuální efekt, natáčení v exteriérech a tak dál se samozřejmě připlácí a odvíjí se od toho i konečná cena. Pokud se ze seriálu ale stane hit a dožije se více než jen hrstičky řad, herci si samozřejmě řeknou o více peněz a licence se prodraží. V důsledku toho všeho a spousty dalších faktorů pak takový projekt vychází v průměru na $5 miliónů za díl (tohle je dnes také případ Chirurgů).
———————
Občas ale stanice zariskují a pořádně se plácnou přes kapsu, ať už s ohledem na celou řadu nějakého seriálu, nebo jen na jeho pilotní díl. Na otázku, proč je potřeba občas do nějakého seriálu nalít tak nebývalé množství peněz, se pokusil odpovědět zasloužilý producent a režisér Harry Winer: „Diváci jsou dnes mnohem sofistikovanější, očekávají nákladnější produkci, komplikovanější příběhové linky a kvalitnější zvláštní efekty.“
Dole si můžete prohlédnout seznam těch nejdražších seriálových projektů všech dob. Záměrně ze seznamu vynechávám reality show typu X-Factor a podobné projekty a soustřeďuji se výhradně na skriptované seriály:
Tenhle seriál HBO od producentů Stevena Spielberga a Toma Hankse je dodnes nejnákladnějším televizním počinem, natočeným v Austrálii. A jedním z nejdražších projektů – ať už seriálových nebo filmových – vůbec. Jeho rozpočet byl původně plánovaný na závratných $100 miliónů, což při deseti dílech mělo dát rovnou desítku na epizodu. Jenže tvůrci svůj rozpočet překročili. A to o dost. Přesná čísla HBO tají, ale říká se, že The Pacific ji vyšel na něco mezi $180-270 milióny.
Další dítko kabelovky HBO. Při dvanácti dílech ji první série tohoto dramatu vyšla na $100-110 miliónů. Kvůli nechvalně vysokým nákladům a jim neodpovídající sledovanosti (ano, ačkoliv kabelovým televizím stačí sledovanost nižší, i ony si jí hledí) byl po dvou sezónách zrušen.
Do třetice HBO. Každá desetidílná sezóna tohoto fantasy seriálu na motivy knih George R. R. Martina stojí $60 miliónů. A protože jde o hit, čehož si je stanice moc dobře vědoma, a tvůrci Hry o trůny umí moc hezky prosit, na natočení epizody 2×09, v níž se strhla námořní bitva v Blackwater Bay, dostali několikamiliónový přídavek.
A pro změnu další seriál ze stáje HBO (snad už každému dochází, na jakých typech stanic se na televizních projektech nešetří) a opět z produkce Spielberga s Hanksem. Bratrstvo neohrožených bylo natočeno již v roce 2001 a v té době se s rozpočtem oba producenti ještě relativně krotili (i tak ale šlo o do té doby nejdražší televizní projekt v dějinách). Desetidílná minisérie stála $125 miliónů.
Čím déle se seriálu daří udržet na obrazovkách, tím více mu zpravidla bobtná rozpočet. Částečně kvůli licenci, ale hodně to mají na svědomí i herci, kteří si při obnovování smluv říkají o stále horentnější částky. Snad nejznámější ukázkou je v tomto případě šestice Přátel, z nichž si v posledních sezónách tohoto seriálového giganta každý účtoval rovný milión dolarů za díl. I díky nim bylo možné, aby se cenovka každého pozdějšího dílu tohoto sitcomu vyšplhala na $10 miliónů.
Tenhle seriál by tu možná málokdo čekal, ale ve své době šlo o velký hit a herci si za své role nechávali královsky platit. Zatímco výroba jednoho dílu stála během prvních tří řad pouhé dva milióny dolarů, produkční náklady na čtvrtou až šestou sezónu údajně vyskočily na neuvěřitelných $13 miliónů za díl. Od sedmé série se tvůrci trochu krotili a spokojili se s milióny osmi.
Tahle dobová, krátce vysílaná minisérie z produkce BBC s Josephem Fiennesem v hlavní roli také spolykala pořádné balíky peněz. Výroba jednoho dílu vyšla na $7 miliónů.
Sám o sobě Pan Am, seriál z produkce ABC, zas tak drahý nebyl. Pořádně se mu ale prodražila pilotní epizoda, jejíž cena se vyšplhala na rovných $10 miliónů. Pilotní díl sledovalo přes 11 miliónů lidí, jenže diváci postupně odpadali a seriál byl brzy zrušen.
Pilotní díl tohoto výborného seriálu, který většina z vás bude znát spíše pod jeho původním názvem Fringe, stál také $10 miliónů. J. J. Abrams v něm nechal na palubě letadla řádit zákeřný, na lidském mase si pochutnávající vir. Ačkoliv náklady na výrobu pozdějších dílů poklesly (tvůrci hodně ušetřili například tím, že natáčeli ve Vancouveru, a ne v Los Angeles), seriál si až do poslední chvíle uchoval velmi vysokou úroveň triků.
Novinka z produkce Stevena Spielberga, vysílaná na stanici Fox, měla svůj pilotní díl ještě dražší – za $20 miliónů. Za všechno mohly efekty. Spielberg se v tomto seriálu vrátil do dob Jurského parku a v pořadu se to hemží spoustou dinosaurů, které je potřeba pracně a nákladně animovat. U filmu, kde jsou na takovéhle věci peníze a čas, to není problém, u seriálu je takové snažení ale na pováženou. Kritika si v Terra Nově hned povšimla kolísavé kvality triků (a scénářů) a stanici vzhledem k objemu financí, které do seriálu napumpovala, neustále dělala vrásky ne zrovna úchvatná čísla sledovanosti. Seriál byl hned po své první třináctidílné sezóně zrušen.
Pilotní díl Ztracených vyšel na $14 miliónů, ve své době nejvyšší částku, kterou komerční televize kdy za jeden díl čehokoliv vydala. Valná většina z téhle sumy padla na koupi, nařezání, převoz a rozmístění kousků vyřazeného Boeingu na pláži na Havaji. Výsledná scéna, natočená jako by okamžiky po pádu letadla, ale stála za to. V následujících dílech se tvůrci spokojili s rozpočtem $4 milióny na díl.
Impérium – Mafie v Atlantic City
Ačkoliv pilot tohoto seriálu (opět z produkce HBO) nestál šuškaných $50 miliónů, ale jen $18, i to je pořád dost závratná částka. Za dobové kulisy a Martina Scorseseho na režiserské sesli se holt platí.
———————
Tahle závratná čísla se Chirurgů většinou netýkají. Proč většinou? Zatímco jedna jejich epizoda již několik let stojí $5 miliónů, rozezpívaný díl 7×18 byl kvůli několikaměsíční produkci podstatně dražší. Jak moc, o tom všichni zúčastnění zarytě mlčí. Možná si z tohoto postoje ale můžeme odvodit, že to o málo asi nebylo. S penězi (a problémy s nimi) však mají Chirurgové spoustu jiných zkušeností.
Nechvalně známá je například aféra z přelomu osmé a deváté série. Po osmé řadě hlavním hercům vypršely smlouvy na účinkování a všichni se jednak rozhodovali, jestli zůstanou (až na Chyler Leigh a možná Kim Raver nakonec chtěli zůstat všichni), ale hlavně se studiem projednávali navýšení svých dosavadních platů. Ústřední trojici – Ellen Pompeo, Sandře Oh a Patricku Dempseymu (Justin Chambers asi nebyl dost průbojný) – se tehdy podařilo vyjednat si platový nárůst z $275 000, které pobírali v osmé sezóně, na $350 000 v té deváté (s tím, že v desáté by jim mohl skočit ještě výše).
Pro tuto trojku to sice byl skvělý přídavek do rodinného rozpočtu, jenže studio seriálu rozpočet navýšit nehodlalo a musely se proto dělat škrty. A nejsnadnější cestou, jak ušetřit, bylo zbavit se někoho z ostatních herců. Chyler Leigh chtěla odejít sama od sebe a Kim Raver v seriálu po smrti jejího seriálového manžela také neměla moc co dělat (otázkou zůstává, jestli se svým vystrnazením sama souhlasila), takže jejich odchod rozpočtu pomohl. Stále to ale nebylo dost. Shondino vražedné oko tedy spočinulo na Ericu Daneovi. Ten ze seriálu odcházet sice nechtěl, ale někdo z ústředních herců jít jednoduše musel. A zrovna jeho postava byla objektivně asi nejsnadněji odstranitelná…
———————
$350 000 dolarů za epizodu možná zní jako nehorázně vysoká částka – a do určité míry asi i je, obzvlášť pokud ji porovnáte s platy osvětlovačů, zvukařů a dalších členů štábu –, zdaleka to ale není nejvyšší suma, jakou si kdy byly televizní hvězdy schopné naúčtovat (o hvězdách fimových nemluvě – třeba taková Angelina Jolie nebo Johnny Depp pobírají v současnosti za každou roli $20 miliónů, a to je čtvrtletní filmové natáčení přitom o celých sedm měsíců práce kratší než to televizní). Na závěr tu proto mám krátký seznam nejlépe placených herců a hereček v dějinách televize.
Ty peníze jim ale nezáviďme. Ostatně, za tuto kulturu kultu osobnosti, díky níž si o podobně vysoké platy mohou herci říkat (a studia jim je jsou ochotná vyplatit), si můžeme sami. Herci jsou přímo na očích, jsou rozeznatelní. Právě herce máme rádi. Jen málokdo se na filmy a seriály dívá kvůli perfektními nasvícení, dokonale namixovanému zvuku či skvělému scénáři a většina diváků nebere příliš v potaz ani identitu osoby, která se stará o něco tak důležitého, jako je režie. Vše se točí jen kolem herců, to oni jsou zpravidla hlavní lákadla, takže se není čemu divit, že si za to lákání také nechávají řádně zaplatit.
Rarachův popud: Schválně si při čtení zkuste všimnout i toho, kolik z těchto lidí jsou muži a běloši, a zamyslet se nad tím, co to tak může vypovídat o stavu současné americké televize/kinematografie…
Charlie Sheen – $2 milióny za každou pozdější epizodu Dva a půl chlapa
Ray Romano – $1,8 miliónu za každý pozdější díl Raymonda má každý rád
Matt LeBlanc, Matthew Perry, Jennifer Aniston, Courtney Cox, David Schvimmer, Lisa Kudrow – každý po $1 miliónu za každý díl posledních sérií Přátel
Ashton Kutcher – $750 000 za každý díl Dva a půl chlapa poté, co v seriálu nahradil Charlieho Sheena
Jon Cryer – $600 000 za každý pozdější díl Dva a půl chlapa
Mark Harmon – $525 000 za každý díl Námořní vyšetřovací služby
William Petersen – rovných $500 000 za každou epizodu Kriminálky Las Vegas, jakmile se z ní stal hit
Marishka Hargitay – také $500 000 za každý jeden díl Zákona a pořádku: Útvaru pro zvláštní oběti
Sandra Oh, Patrick Dempsey, Ellen Pompeo – naše trojka je s $350 000 až tady
Jim Parsons, Johnny Galecki, Kaley Cuoco – $325 000 za epizodu Teorie velkého třesku s tím, že se v září tohoto roku objevila zpráva o tom, že si všichni tři při nadcházejících debatách o prodloužení smluv hodlají svorně došlápnout na studio a vyjednat si stejné honoráře, jaké kdysi měli Přátelé – rovný milión dolarů (Simon Helberg se svými $125 000 a Kunal Nayar dokonce „jen“ s $75 000 mohou jen tiše závidět)
Simon Baker – $300 000 za každý díl Mentalisty
Angus T. Jones – rovněž $300 000 za každou epizodu Dva a půl chlapa
Michael Weatherly – v závěru tohoto seznamu si uvedeme tři herce s rovným čtvrtmiliónem za epizodu – tím prvním je právě Michael Weatherly z Námořní vyšetřovací služby
Claire Danes – $250 000 za každý díl seriálu Ve jménu vlasti
John Hamm – $250 000 za každou epizodu Mad Men
———————–
Korekce textu: Iq.tiqe
———————–
Zdroje
http://www.ergeisler.estranky.cz/clanky/slovniky-a-podobne/slovnik-nespisovne-cestiny/slova-o-p.html
http://www.imdb.com/list/JASuKhDxT3c/
http://en.wikipedia.org/wiki/Television_program
http://www.yourtv.com.au/slideshow/179993/the-most-expensive-tv-series-ever-made.slideshow
http://entertainment.time.com/2013/09/21/which-tv-stars-pull-in-the-most-dollars-per-episode/
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest_paid_American_television_stars
Skvělý článek, díky za něj! Ráda se dozvídám něco ze zákulisí a je hrozně fajn, že to přiblížíš nám, jazykově nevybaveným! Těším se na další články :)
Super článek, to muselo být práce :-) Jen jsem našla jeden nepatrný překlep – když mluvíš o ústřední trojici Chirurgů, ulítla ti tam Meredith Pompeo. :-)
Díky moc :) Framboise: A víš, že jsem na to tvé upozornění několik vteřin zíral a říkal si, “O co tomu člověku, hergot, jde? Vždyť tam žádný překlep není, vždyť je to správně…”? Vůbec mě to netrklo :-D Životní role, asi…
Taky děkuju moc za zajímavosti ze světa filmu. Když to není nic překvapujícího, tak mě stejně zamrazilo když jsem četla tu část o “vraždění” v chirurzích z důvodu snížení rozpočtu – to odstranění Marka.
Jo, za Erica Danea brecim dodnes… mohli usetrit jinde, smejdi! :D